Efficiënt kennisdelen in een grote zorgorganisatie
De zorgmedewerkers meer een hoofdrol laten spelen binnen de organisatie. Zelfsturing en Rijnlands organiseren, zijn de ontwikkelingen waar Amstelring voor heeft gekozen. Om dit goed te ondersteunen is er een nieuwe afdeling opgericht; het Intramurale Service centrum. Deze nieuwe afdeling is in de pilotfase goed ondersteund om het een vliegende start mee te geven.
Bij zelfsturing hoort een andere manier van organiseren. Zo ook voor de ondersteunende afdelingen. Door de omslag naar een meer servicegerichte afdeling voor de zorgmedewerkers worden zij op een passende manier ondersteund.
Aanpak
Deze afdeling, met als doel het ondersteunen van de zelfsturende verpleeg- en verzorgingshuizen, vormt een belangrijke schakel tussen de soms gespecialiseerde technische afdelingen van het hoofdkantoor en de praktische hulp waar de werknemers behoefte aan hebben.
Door de belangrijkste vragen en uitdagingen te registreren en bij te houden worden in deze pilotfase de knelpunten snel duidelijk. Door het versimpelen en slimmer inrichten van processen wordt de workload verminderd voor de afdeling. Zo ook het indiensttredingsproces van nieuwe medewerkers. Inmiddels is na een succesvolle pilotfase besloten deze afdeling een vast bedrijfsonderdeel te maken.